Menu Zamknij

Logistyka lekcji pływania – lista sprawdzająca

Artykuł omawia obszar pracy instruktora pływania, jakim jest logistyka lekcji pływania. Pomoce merytoryczne nawiązują do treści artykułu „Nauka pływania zaczyna się od logistyki”.

Torba z narzędziami pracy

Tekst „Nauka pływania zaczyna się od logistyki” poruszył wiele aspektów różnych zachowań i sytuacji, jakie mogą zaistnieć podczas pobytu na basenie. Zadaniem instruktora pływania, trenera, nauczyciela jest wywieranie dobrego wpływu na wychowanka, podopiecznego, klienta. Dlatego prowadzący zajęcia musi mieć swoje narzędzia pracy. Jednym z nich może być LISTA SPRAWDZAJĄCA.

Fragment przykładowego wykazu logistycznych lekcji pływania | Pasja Ruchu
Fragment przykładowego wykazu treści logistycznych lekcji pływania

Lista sprawdzająca

Lista sprawdzająca to wykaz treści, które powinny zaistnieć podczas pobytu na basenie. W tym przypadku lista skupia się na sprawach organizacyjnych około właściwej lekcji pływania. Sporządzenie jej pozwala na pracę umysłową i przygotowawczą do zajęć. Czy takie przygotowanie jest potrzebne?

Logistyka lekcji pływania a rozgrzewka umysłowa

Można przystępować do lekcji pływania niejako „z marszu”, bez specjalnego przygotowania na konkretną lekcję. Przecież w głowie instruktora tkwią mocno zakorzenione prawidła nauczania, metodyki, także bezpieczeństwa zachowań podopiecznych. Tak samo tyczkarz może przeskoczyć jakąś wysokość po prostu podejmując taką próbę. Jednak tyczkarz, ten obserwowany w transmisji telewizyjnej, skaczący na najwyższym poziomie, przed skokiem dokonuje swoistego rytuału. Długo przygotowuje się, nastraja mentalnie, wyczekuje odpowiedniego momentu do skoku. Widać jak w głowie tworzy odpowiednią strukturę skoku, ciałem imitując poszczególne jego fazy. Tworzy umysłową mapę i plan skoku.

Dla dobrych sportowców rozgrzewka umysłowa jest chlebem powszednim. Bo wiedzą, że istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo osiągnięcia wyższej jakości startu dzięki tej czynności. Dla instruktora pływania będzie ona spełniała takie samo zadanie.

Otwieramy torbę z narzędziami

Wykaz spraw do załatwienia, przewertowany przed właściwymi zajęciami czy dniem zajęć może spełniać rolę rozgrzewki umysłowej. Ważne, aby był wykonany samodzielnie. To wzmacnia jego oddziaływanie. Bo przecież bardziej zmotywowani jesteśmy do tego co nasze, bardziej wierzymy sobie niż innym.

Taka lista może wyselekcjonować obszary naszego skupienia. Chcesz skupić się na bezpieczeństwie, grupujesz treści wykazu w tą kategorię. Stawiasz akcent na zdrowie, sprawność osobistą, relacje międzyludzkie..? Możesz tworzyć kategorie, tak, aby czynić rozgrzewkę do szczególnie potrzebnych w Twojej lekcji pływania treści.

Przykładowy podział treści logistycznych lekcji pływania na kategorie
Przykładowy podział wykazu treści logistycznych na kategorie

Wykaz może stać się listą sprawdzającą, kontrolną, wtedy, gdy każdą treść zaopatrzysz w checkmark, czyli graficzny symbol odznaczania sprawy załatwionej. Jeśli oddajesz się refleksji na temat tego, co robiłeś na basenie z podopiecznym, taka lista pozwala ci widzieć swoje wyniki. Także wprowadzić zmiany, jeśli te wyniki Cię nie zadowoliły w jakimś, np. logistycznym aspekcie.

Odznaczanie treści zrealizowanych w wykazie
Odznaczanie treści zrealizowanych wykazu

Checkmark możesz zastosować już na etapie rozgrzewki do zajęć. Typujesz treści, nad którymi chcesz pracować, skupić się, poprawić ich jakość. Ręczę Ci, że gdy takie czynności podejmujesz, podczas zajęć treści opracowywane garną się skutecznie do Twojego „centrum dowodzenia”, czyli umysłu. Osiągasz lepsze wyniki.

Rama interpretacji

To w jaki sposób zapiszesz treść wykazu ma swoje znaczenie. Możesz napisać: „dziecko (ono) myje się pod prysznicem przed wejściem na basen”. Patrzysz wtedy na sytuację ze swojego punktu widzenia. Tak to widzisz. Pisząc bezosobowo, podkreślisz znaczenie kontekstu zadania: „mycie ciała pod prysznicem przed wejściem na basen”. Chociaż żadne badania (chyba, że przeprowadzone na sobie) nie wskażą najlepszego wyjścia, zachęcam Cię do stosowania zwrotów typu: „(ja) myję ciało pod prysznicem przed wejściem na basen”.

W tym ostatnim przypadku spoglądasz na sprawę oczami podopiecznego, przyjmujesz jego ramę interpretacji i widzenia świata, tej sprawy. Gdy jest to dziecko, zaczynasz widzieć oczami dziecka. Empatia, która się rozgrywa w Twoim stanie, pozwala Ci lepiej dobrać słowa, zachowania, strategie aby osiągnąć cel, wejście czystej osoby do wody basenu.

Stosując taki język interpretacji treści logistycznych, osiągasz maksymalną bliskość celu. Bo przecież nie chodzi o to, że Ty wiesz, że „dziecko (ono) myje ciało pod prysznicem przed wejściem na basen”. Nie chodzi o to, że ten ważny cel „mycie ciała pod prysznicem” jest realizowany sam dla siebie, ale o to, że dziecko umie to robić i robi to. To się nazywa podmiotowością celu.

„Korzystam z prysznica przed wejściem na basen” też pisany jest w pierwszej osobie. Cel wyznaczony przez treść tego wykazu nie będzie jednak konkretny. Samo „korzystanie z prysznica” może sprowadzić się do niewiele dającego opluskania się wodą. Lepiej więc do konkretnego polecenia dodać jeszcze słowa: „myję całe ciało”, „myję mydłem, szamponem”. Wtedy profilaktyka przed bakteriami, brudem w wodzie basenu i działaniem chloru na skórę będzie miała miejsce.

Logistyka lekcji pływania a obracanie kostki Rubika

Ponadto, dzięki użyciu takich słów jak „myję się, zwracam uwagę, chodzę, sprawdzam, stosuję się, używam, słucham, komunikuję” itp. proces pobytu na basenie staje się dynamiczny a podopieczny aktywny. Podobno język angielski zawiera takich dynamicznych słów dużo więcej niż kraje wschodu, gdzie w kulturze dominuje w większym stopniu mistycyzm i medytacja.

Słownictwo dynamiczne w wykazie treści logistycznych lekcji pływania
Słownictwo dynamiczne w wykazie treści logistycznych lekcji pływania

Inne słowa, w które możesz zaopatrzyć wykaz logistycznych treści to „umiem, potrafię, wiem, jestem..„. Odnoszą się do umiejętności i sprawności. Są raczej pochodną wykonywanej czynności. „Używam ręcznika i klapek, aby zapobiec wyziębieniu organizmu” budują odniesienie: „umiem dbać o moje zdrowie”. „Szanuję prywatność osób korzystających z przebieralni” mogę zastąpić zwrotem „jestem osobą kulturalną, bo..” zachowuję się w taki i taki sposób. Takie odniesienia, które mogą się pojawić w wykazie lub rozwinięciu wykazu służą pozytywnemu wzmacnianiu, mogą prowadzić do pochwał a więc wzmacniania zachowań pożądanych podczas lekcji pływania.

Używanie właściwie dobranych słów pomaga wytwarzać zdolność ruchu, energię, aktywizuje moce, zaangażowanie, wprawia w pozytywne stany. Tak jak w zabawie z kostką Rubika. Chodzi przecież o to, aby obracać ją a nie tylko patrzeć na jej kolory.

Meta-program

Meta-programy to mocno zakorzenione schematy myślenia. W wykazie spraw logistycznych pobytu na basenie jednym z takich schematów jest „dążenie do” lub „ucieczka od„. I jedne i drugie są dobre dla właściwego dla nich kontekstu. Jeżeli widzimy uszkodzoną wtyczkę suszarki, lepiej jej nie dotykać. Włączam program „nie dotykam uszkodzonych urządzeń elektrycznych”. Takie zachowanie służy naszemu bezpieczeństwu.

Podobnie będzie z programem „nie wykonuję niebezpiecznych skoków do wody”, „nie biegam po mokrej posadzce basenu” itd. Ale, „chodzę w klapkach”, „używam okrycia głowy po wyjściu z basenu na powietrze”, „myję całe ciało mydłem, szamponem” bo chcę być zdrowy. Zwroty te lepiej odzwierciedlają dążenie do pozytywnych celów.

Metaprogramy w wykazie treści logistycznych lekcji pływania
Zastosowanie metaprogramów Od i Do w wykazie treści logistycznych lekcji pływania

Otwarcie piekarni

Na koniec tych kilku uwag na temat wykazu treści logistycznych pobytu na basenie trzeba pamiętać, żeby nie zachować się jak pewien właściciel piekarni, który tak się przejął jej sprzątaniem, że zapomniał piekarni otworzyć. Pomimo, że względy porządku i czystości są ważne, to celem piekarni jest piec a następnie sprzedawać bułki i chleb. Podobnie jest z lekcją pływania. Względy bezpieczeństwa, zdrowia, sprawności osobistych, logistyka są ważne, ale celem lekcji pływania jest nauczyć kogoś pływać.

Maciej Kolomski

Bibliografia

  1. Ron Holland „Siła żywego słowa w biznesie”, Warszawa 1994
  2. Brian Tracy „12 kroków procesu wyznaczania celów”, wykład
  3. Grzesiak Mateusz „Wyjątkowy nauczyciel”, Warszawa 2009
  4. Richard Churches, Roger Terry „NLP dla nauczycieli”, 2010

Logistyka pobytu na basenie – plik html

Kilka wskazówek wykorzystania mapki:

  • mapkę otwiera się w dowolnej przeglądarce
  • gałęzie mapki (kategorie treści) są zwinięte, możesz je rozwinąć wg własnych upodobań lub rozwinąć wszystkie
  • mapkę skonstruowałem tak, aby móc ją całą wydrukować
    • w tym celu należy skorzystać z opcji menu i druku (print)
    • za pomocą obszaru wydruku możesz oznaczyć zakres treści, które chcesz wydrukować
      • możesz dostosować orientację obszaru wydruku (portret lub krajobraz)
    • masz możliwość kierowania wielkością mapki (zoom), aby dopasować ją do obszaru wydruku
    • możesz wyłączyć opcje wydruku nagłówka lub stopki, zmniejszyć lub zwiększyć wielkości podpisów
  • w menu istnieje opcja prezentacji
    • korzystając z niej możesz skupić się na pojedynczych treściach, jak również wyszukiwać treści kontekstowo
  • w mapce zapisałem treści „puste” na końcu wykazu każdej kategorii
  • niestety nie możesz dodać własnych treści, chyba że mapkę wydrukujesz i je dopiszesz, ale..
  • mam dla Ciebie propozycję – jeśli są treści, które uważasz, że powinny się znaleźć w takim wykazie, napisz do mnie, a ja zaktualizuję mapkę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *